German Version
English version
HOME
Printversion A4 liggende
”Kunderne vil gerne betale prisen, hvis du synliggør værdien”
Det var den vigtigste konklusion efter netværksmødet i ”Fuld Skrue” hos Maskinfabrikken RIVAL Her kom adm. direktør Carsten Tønnes fra RIVAL bl.a. med flere konkrete eksempler på det udviklende kundesamarbejde.
Fuld skrue - netværksmøde-web

24 erhvervsfolk deltog på netværksmødet hos RIVAL med temaet ”Forandring, ledelse og strategi – sådan håndterer mindre og mellemstore virksomheder udfordringerne”. Med udgangspunkt i efterveerne af finanskrisen blev der sat fokus på, hvordan udfordringerne kan adresseres og tackles.

På mødet var indlæg fra Martin Lausen fra Topteam, Michael Raahauge fra Ra2hauge samt Carsten Tønnes fra RIVAL.

Værdiskabende samarbejde
Deltagerne på mødet hos RIVAL var enige om, at de gode relationer til kunderne er helt essentielle for at kunne skabe et værdibaseret og udviklende samarbejde, som er afgørende for fremtidig succes.

Redefinering af RIVAL
Carsten Tønnes fra RIVAL underbyggede det med udgangspunkt i den udvikling RIVAL har gennemgået de seneste år. I perioden lige efter finanskrisen kom en stor del af virksomhedens omsætning fra enkelte kunder i olie/gas industrien. I dag er omsætningen spredt på flere kunder og brancher samtidig med, at både rentabilitet og produktivitet er øget.

 Klar differentiering
Midlet har været en klar strategi om, at differentiere sig i forhold til normen i branchen. Virksomheden går i dag primært efter kunder, som ønsker det langsigtede og udviklende samarbejde, og som prioriterer en høj grad af dokumentation og sporbarhed samt har emner, der ikke er nemme at lave. ”Vi går i dag målrettet efter de kunder, som matcher vores kunnen og passer ind i vores strategi,” fortæller Carsten Tønnes. ”Vi går efter noget, som ikke kan kopiers og ser gerne en mulig for serieproduktion af de svære emner, hvilket der ikke er tradition for i vores branche. Det har vi gjort med succes eksempelvis i forsvarsindustrien. Det giver mange fordele både for kunderne og os.”

Husk medarbejderen
Som en afgørende del af en succesfuld strategiændring er også, at medarbejderne kender til målet med indsatsen, og hvad de kan gøre for, at målet nås. Hos RIVAL er en del af strategien, at produktiviteten skal øges med 25 %. Det kræver store adfærdsændringer hos medarbejderen i produktionen. Der optimeres løbende på maskinerne, og medarbejderen er dybt involverede i den proces. ”Det er vores medarbejdere, som gør hele forskellen, når vi skal udleve vores strategi om at levere de svære emner,” siger Carsten Tønnes. ”Det kræver deres dygtighed, engagement og faglige stolthed. Det første step i, at implementere en nye strategi er jo medarbejderne. Er de ikke med fra starten, kommer kunderne det aldrig.”

 

  1. Date:
    29-06-17
Seneste nyt
Flere nyheder
RIVAL • Svejstrupvej 23 • DK-8660 Skanderborg • Tel.: +45 86 57 71 77 • Fax: +45 86 57 71 33 • sales@rival.dk