Christian Aarup: En leder med drivkraft og menneskelighed

“Man skal være et fjols, hvis man ikke kan tjene penge med glade medarbejdere og kunder.”

Fuld af ihærdighed og empati

Når man træder ind på kontoret hos Christian Aarup, CCO i LPM-RIVAL, møder man en leder med både energi og varme. “Jeg hader stilstand,” siger han med fast stemme. Og netop den drivkraft præger hans arbejde hver eneste dag.

Bag det ihærdige ydre gemmer der sig en stor portion empati. Hans dør står altid åben, og man skal aldrig være bange for at kigge ind til en snak.

Men han er ikke altid at finde på kontoret. For Christian betyder det meget at komme rundt i produktionen, tale med kollegerne bag maskinerne og sikre, at alt fungerer. Som han selv siger:

“Det, der motiverer mig mest, er, når teamet fungerer, når folk udvikler sig, og vi skaber resultater sammen.”

Og så er der modet. Christian tøver ikke med at udfordre status quo: “Jeg kan godt lide at udfordre tankegangen om, ‘sådan har vi altid gjort’,” fortæller han. For ham er det en forudsætning for fremdrift og udvikling.

Rødder og drivkraft

Uden for arbejdet finder man Christian på et gammelt landbrug med heste og hunde, hvor familielivet fylder meget. Han dyrker også jagt og nyder at tilbringe tid med dem, han holder af.

Som barn havde han ingen klare karrieredrømme: “Jeg ved egentlig ikke, hvad jeg ville være. Jeg drømte bare om at knokle hårdt og tjene penge, og det er lidt tilfældigt, at jeg er endt, hvor jeg er.”

I dag føler han sig heldig over at være en del af LPM-RIVAL. Først og fremmest på grund af menneskerne bag maskinerne, som er en daglig kilde til inspiration – men også fordi han finder rollen som CCO både fagligt udfordrende og personligt meningsfuld. “Det er det perfekte match for mig,” siger han.

Ledelse med tillid og retning

Christian beskriver sin ledelsesstil som involverende og tillidsfuld. Ifølge ham handler lederrollen mest af alt om at sætte retning:

“Mit ansvar som leder er at sørge for en god fodboldbane, så spillerne har de bedste forudsætninger for at lykkes – det er dem, der skaber resultaterne.”

Han lægger vægt på ydmyghed og forståelse: “Jeg kan godt lide at sætte mig ind i andres sted – forstå deres verden. Hvad er godt, hvad er skidt?”

Samtidig ser han det som en styrke at være omgivet af dygtige mennesker: “Jeg tror ikke på diktat; det fører sjældent noget godt med sig. Jeg lærer hele tiden af dem, jeg arbejder sammen med.”

Nye relationer, nye muligheder

Efter LPM og RIVAL er blevet til én virksomhed, ser Christian frem til at lære nye mennesker og kompetencer at kende:

“Jeg glæder mig til at få udvidet min horisont ved at lære nye kollegaer at kende og sparre med dem. Derudover glæder jeg mig til at se på, hvordan vi kan udnytte forretningsmæssige muligheder i samarbejde med vores kunder.”

Han håber samtidig, at medarbejderne i Ølgod oplever en motiverende leder, der skaber synergier på tværs: “Det handler ikke kun om maskiner og mere kapacitet – det handler i høj grad om de dygtige mennesker bag maskinerne.”

Bedst frem for størst

Christians ambitioner for LPM-RIVAL er klare:

“Vi vil være den foretrukne partner for vores kunder og den arbejdsplads, man drømmer om at arbejde for. Vi skal hele tiden blive dygtigere, finde smartere måder at gøre tingene på – ikke for at blive størst, men for at være bedst.”

Han anerkender, at det er en stor opgave at fusionere to virksomheder og få det hele til at spille. Derfor vil fokus det næste år især være på samarbejde og udvikling – både internt og med kunder.

Glade kollegaer og kunder som fundament

“Man skal være et fjols, hvis man ikke kan tjene penge med glade medarbejdere og kunder,” siger Christian med et smil.

Selvom det kan lyde som en kæk bemærkning, gemmer der sig en vigtig pointe bag. For Christian vil minde os om, at bag enhver succesfuld maskinfabrik står mennesker, der trives, samarbejder og vokser – sammen med kunderne.