Under overskriften “Dansk Verdensklasse” er RIVAL med hos Jern- og Maskinindustrien i artiklen “Henrik ville revolutionere Rival.”

Her følger artiklen i sin fulde længde

Administrerende direktør Henrik Holvad, Maskinfabrikken Rival, har satset på et tættere samarbejde med sine kunder siden 2001.

Da Henrik Holvad trådte ind ad døren hos maskinfabrikken Rival i 2001, havde han en revolutionerende idé med sig i tasken. Tanken var, at Skanderborg-virksomheden skulle løfte sig fra at være en lokalforankret virksomhed med gode bearbejdningsevner til at have en meget mere forretningsorienteret tilgang til sine kunder. Den vej er maskinfabrikken gået ned ad lige siden.
– Vi har prøvet at differentiere os i et voldsomt marked. For danskerne er blevet vant til at købe ind i Bilka, og alle er meget prisfikserede. Når man alene går efter at kunne matche laveste pris, kan vi ikke være med længere. Derfor er vi nødsaget til at udvikle vores tilbud til kunderne, så tilbuddet indeholder meget mere end bare bearbejdning af det produkt, som kunden efterspørger, siger indehaver Henrik Holvad, Maskinfabrikken Rival.

Projektledelse er kernekompetence
Rivals transformation har siden fået så godt fat, at maskinfabrikken er gået fra at være meget produktionsorienteret til nu at have en relativt stor del af sine ansatte på kontoret.
– Ud af vores 50 medarbejdere har vi tolv ansatte, som ikke arbejder med at fremstille varer. De har ingeniørbaggrund og arbejder i stedet med projektledelse, hvor de koordinerer indsatserne fra en række underleverandører til et fælles produkt, som samlet sendes til kunden. I de fleste projekter er det os, som har det samlede ansvar over for kunden, forklarer indehaveren.

Det er mere eller mindre også kun den type af opgaver, som i dag fylder Rivals ordrebog, og mere end en tredjedel af underleverandørens omkostninger ligger eksternt.

Udviklingen tager rigtig fart i 2010. Dengang sadlede underleverandøren kraftigt om for at gå målrettet efter olie- og gassektoren. Der var det tydeligt, at de kunder forventede noget helt andet af os, end det, som Rival historisk kunne, husker indehaveren. Forskellene kunne tydeligt ses på kravene til kvalitet og dokumentation.

Samtidig kunne de nye kunder se en stor fordel i, at Rival tog en større del af værdikæden. Det var lige fra sourcing, bearbejdning, overfladebehandling, montage og test. Og tilgangen har udviklet sig til at omfatte kunder i Rivals andre primære brancher som forsvarsindustrien, marine, vind og industri.
– Alt bøvl og ballade kan kundernes indkøbere slippe for, og de sparer samtidig nogle penge. Det er også et spørgsmål om ansvar, og kunder skal kun henvende sig til os, hvis der er noget, som ikke virker, siger Henrik Holvad.
– For flere af vores kunder laver vi hele produktet og sender det ud til kundens kunder.

Store koncerner
Henrik Holvad nævner også andre fordele for kunderne, for de slipper også for en pengebinding. Her kan det være måneder og meget likviditet, som er i spil. Grundfos og Vald. Birn er blandt Rivals industrikunder. De nyeste samarbejdsaftaler er med kunder, som man har fået i forsvarsindustrien.
– Vi har efterhånden en væsentlig del af vores omsætning, der ligger i forsvarsindustrien, som udgør 25-35 procent af vores omsætning. Projekterne indeholder alle sammen ansvaret for et færdigt produkt, siger Henrik Holvad.

Se flere nyheder