Kunderne siger ”ja tak” til forpligtende partnerskaber
RIVAL har i de seneste år opbygget stærke partnerskaber med en væsentlig del af sin kundeportefølje. Partnerskaberne danner grundlag for en værdifuld udvikling sammen med kunderne – og skaber plads til nye muligheder.
RIVAL har sat partnerskab på dagsordenen i forhold til både kunder og leverandører gennem en længere årrække. ”Vi har jo ofte talt om værdifuldt samarbejde, men partnerskaber er mere end det,” fortæller RIVALs direktør Henrik Holvad. ”De forpligter på en anden måde, kræver respekt og ordentlighed – og giver unikke resultater. Det vil vores kunder gerne være en del af.”
Fælles udvikling mod fælles mål
De fælles mål, respekt og et fælles ønske om, at begge parter kan agere i samarbejdet og har de bedst mulige vilkår, er afgørende elementer i de stærke partnerskaber. ”Det er også en væsentlig del af beslutningen bag vores senest indkøb af to nye DMG Mori CLX450TC,” siger Henrik Holvad. ”Vi har sammen med flere af vores kunder haft en meget åben dialog om deres forventede fremtidige kapacitetsbehov, hvor begge parter er trygge ved at spille med åbne kort. Vi ved nu, at det kræver øget og ændret kapacitet at leve op til kundernes fremtidige behov. Vores kunder ved dermed også, at vi går ud og investerer for at være klar til fremtiden – og de kender vores forudsætninger for at gøre det.”
RIVAL har i den sammenhæng også valgt at udfase flere ældre maskiner, som har gjort et rigtigt godt stykke arbejde gennem mange år – men tiden er løbet fra dem. ”Det har sat gang i lidt følelser hos flere af vores mest rutinerede medarbejdere, som har drejet og fræset mange emner på maskinerne i årenes løb,” siger værkfører Glenn Scharling og fortsætter: ”Det bekræfter på bedste vis, hvad vores medarbejdere er gjort af. Det solide håndværk og de kloge hænder er en vigtig del af vores kultur. Det er også en væsentlig del af grundlaget for den værdiskabende automatisering, vi nu kan gennemføre.”
Professionelle organisationer er et godt grundlag
Det er RIVALs erfaring, at de stærkeste partnerskaber kan opbygges, når der samarbejdes på flere niveauer mellem to professionelle organisationer. ”Vi har gentagne gange oplevet den tillid og opbygning af fælles værdi, det giver, at have dialogen med flere kontaktpunkter i kundens organisation – det være sig både topledelse, indkøb, kvalitet, udvikling og projektledelse,” siger medejer og salgschef Christian Aarup. ”Vi har også stærke kompetencer her på RIVAL til netop at kunne gå ind i samarbejdet på flere niveauer. Det giver helt andre muligheder for at få tingene til at ske og for at udvikle samarbejdet til det fælles bedste.”
Fortsat udvikling af fremtidens maskinfabrik
Med de stærke partnerskaber både up- og downstream i værdikæden står RIVAL godt rustet til fremtidens udvikling sammen med kunder og leverandører. ”Det giver os ligeledes mulighed for at prøve nogle nye ting af og tage udfordringer op, som vi ellers ikke har villet give os i kast med,” siger Christian Aarup. ”I det lidt større perspektiv danner det grundlag for videreudvikling af fremtidens maskinfabrik her på RIVAL, hvor vi gerne går nye veje for at udvikle de allerbedste løsninger til vores kunder og fastholde en super arbejdsplads.”