Maskinfabrikken RIVAL oplever ofte at skulle underskrive en NDA i forbindelse med nye ordrer. Det medfører, at der skal være styr på de interne processer og ordentlighed i alle forhold.

Maskinfabrikken RIVAL har gennem en længere årrække opbygget stor ekspertise i at producere kritiske og kostbare emner for sine kunder. Det betyder ofte også, at kunden kræver, at der underskrives en NDA (Non Disclosure Agreement) i forbindelse med opstarten af samarbejdet.

Pas på smalltalk i Brugsen
”En NDA er jo et meget forpligtende juridisk dokument om fortrolighed, og en underskrift medfører også, at alle vores medarbejdere skal være klar over, hvad det betyder,” siger ejer Henrik Holvad. ”Det er i sådanne sager på ingen måder tilladt at afsløre bare en lille flig af, hvad det er, man arbejder med, når man står over køledisken fredag eftermiddag i Brugsen.”

Fuld tillid
For medarbejderne hos RIVAL ligger det naturligt at behandle kundens ordrer med fortrolighed og eksempelvis få tildækket emner i produktionen, hvis der kommer eksterne på besøg. ”Det er for os en del af det, vi kalder ordentlighed, og det omfavner vores virksomhed helt bredt,” siger Henrik Holvad. ”Det gælder således også i forholdet til vores underleverandører. De er også en del af vores ordentlighed, så her skal vi også kunne stole på, at de lever op til vilkårene i en NDA, hvis de skal involveres i et projekt med en sådan aftale. Det har vi fuld tillid til, at de kan, og det er noget vi pointerer, når vi indgår samarbejdsaftaler med dem.”

Problemer med kopivarer
”Det er naturligvis vigtigt for vores kunder, at en NDA efterleves,” siger Henrik Holvad. ”Vi har set flere eksempler på, at virksomheder har lagt produktionen i Asien eller Østeuropa og efter en tid oplever, at der pludselig findes en kopi af deres produkt på markedet, fordi NDA’en ikke er overholdt. Det kan kunderne jo på ingen måde være tjent med, og det er endnu et godt argument for at fastolde produktionen her i landet.”

Ordentlighed øger konkurrencekraften
Fortrolighed, ordholdenhed og at behandle hinanden med respekt er alt i alt udtryk for den kultur, som er kendetegnende for RIVAL. ”Med ordentlighed i sam­arbejdet øger vi også tilliden og kan derfor spare kunden for omfattende kontrolomkostninger,” siger Henrik Holvad.

”Kontrol og opfølgning er en af de helt store udfordringer ved outsourcing af produktionen, og det koster ”kassen” i det interne regnskab. Derfor har ordentlighed, og herunder naturligvis at vi overholder en indgået NDA, en stor betydning for både kundens og vores konkurrencekraft. Det øger værdien af vores samarbejde væsentligt.”

Se flere nyheder