Når medarbejderne på RIVAL ser en rød palle i produktionen, ved de, her er en ordre, som haster meget. Fokus på QRM og styr på den interne planlægning giver netop mulighed for at tilbyde hurtig levering af hasteordrer uden gene for de øvrige kunder.

På RIVAL tilbyder man i dag ekstraordinær hurtig levering på hasteordre, hvilket flere kunder efterspørger og gerne vil betale ekstra for. Det fortæller produktionschef Søren Djursland. ”Vi kalder det ”Fast Track”. Et udtryk som mange også kender fra de store forlystelsesparker, hvor man betaler lidt ekstra og undgår den lange kø. Vi har valgt, at transportere disse ordrer på en rød palle i produktionen, så alle ved, her kommer en ”haster”.”

QRM-tankegang
Baggrunden for, at RIVAL kan tilbyde denne service til deres kunder er, at der er styr på den daglige planlægning i produktionen, hvor man bl.a. anvender planlægningsprogrammet Rob-Ex. ”Vi tager desuden i stigende omfang udgangspunkt i en QRM (Quick Response Manufacturing) tankegang, hvor der optimeres på den enkelte ordre fremfor den enkelte maskine,” siger Søren Djursland.
”Her budgetters desuden med en form for overkapacitet, som giver større fleksibilitet og i sidste ende en kortere gennemløbstid. Det er netop det, som giver os muligheden for at tilbyde ”Fast Track” uden gene for de øvrige kunder.”

Går ekstra mil for kunden 
Når der kommer en hasteordre er det afgørende hurtigt at få booket de rigtige medarbejdere til opgaven og få fastlagt, hvordan ordren skal køres gennem produktionen. Der er ingen tid at spilde ”Her er vores medarbejdere altid klar til at gå en ekstra mil for kunden, og de arbejder både om aftenen og i weekenden for at hjælpe vores kunder. Det gælder også ved hasteordrer,” fortæller Søren Djursland.

Hurtig levering af kritiske og kostbare emner
Hos RIVAL ved man af erfaring, at der løbende kommer hasteordrer, og at det kan blive yderst kostbart for kunden, hvis et kritisk og kostbart emne, der er behov for her og nu, ikke kan produceres straks.

”Det har vi senest oplevet med vores kunde Nilpeter, som stod med en akut udfordring, som vores medarbejdere løste hen over en weekend,” siger Søren Djursland. ”Det er yderst værdifuldt for vores kunder. Vi ved, der vil blive brug for den røde palle fremover, og vi står altid klar til at hjælpe både med de planlagte ordrer, og de som haster.”

Se flere nyheder