RIVAL renoverer kontinuerligt bremseskiver for DSB, som tidligere blev kasseret. Det giver store besparelser til DSB, er godt for miljøet og passer perfekt til RIVALs to-strengede produktionsstrategi.
Som en del af DSB’s procedurer for vedligeholdelse skal alle togsæt løbende efterses. I den forbindelse kasserede man tidligere bremseskiverne, hvis der var blot minimale belægninger, eller hvis de havde skævheder. I dag renoveres bremseskiverne hos RIVAL, og det giver statsbanerne en millionbesparelse.
Vi så en mulighed
Salgschef Christian Aarup var sammen med Benny Sørensen på besøg hos DSB’s vedligeholdelsesværksted, som RIVAL tidligere har samarbejdet med omkring renovering af hovedaksler. ”Under besøget går vi en tur gennem værkstedet og kommer forbi bremseskiverne,” fortæller Christian Aarup. ”Vi kommer til at tale om, at det kunne være en mulighed at renovere dem, og vi tilbyder at se på, hvordan en løsning kan skrues sammen.”
Styr på procedurer og dokumentation
I samarbejde med DSB’s sikkerhedsafdeling arbejdede RIVAL gennem en længere periode på produktmodning af en bearbejdningsmetode til renovering af bremseskiverne, så alt lever op til DSB’s krav, regler og sikkerhedsforskrifter. Samtidig hermed udviklede RIVAL den relevante dokumentation, som ligeledes er et krav fra DSB’s side.
Succes med to-strenget strategi
Bearbejdningen af bremseskiverne sker nu på skæve tider af døgnet hos RIVAL. Til dato har RIVAL bearbejdet ca. 1000 sæt. ”Det er netop et eksempel på et emne, som kan bearbejdes om aftenen og natten, når først bearbejdningsmetoden er kørt rigtigt ind, ”siger Christian Aarup. ”Det passer perfekt til vores to-strengede produktionsstrategi, hvor vi aften, nat og weekend bearbejder mindre avancerede emner end dem, vi typisk har haft fokus på. Det giver en win-win for både vores kunder og RIVAL.”
Se flere nyheder